حدث خطأ في هذه الأداة

رجيم الكباريت . رجيم العصائر



رجيم العصائر,رجيم الكباريت,تعالي خسي بكوب عصير,اسهل برنامج للتخسيس,برنامج تخسيس بالعصائر


يعتمد هذا الرجيم بصفة اساسية علي تناول العصائر الطازجة علي الريق وبين الوجبات لتعطي احساسا دائما بالشبع الي جانب تناول السلطات الخضراء والفواكهه الطازجة بين الوجبات مع تكرار الرجيم الغذائي المصاحب لمدة اربعة اسابيع ولاننسي التمارين الرياضية .
اليوم الاول من برنامج رجيم الكباريت او العصائر :
الافطار : يبدا بتناول احد الاعشاب في صورة نقيع او شاي البابونج او تناول عصير الليمون الدافئ بدون سكر او حليب خالي الدسم او قهوة او شاي بدون سكر . ويمكن عمل تباديل يومية لنوع الشراب كما لا تتكرر نوعية من الشراب يوميين متتالين .
الغذاء : قطعة خبز 100 جرام اسمر شرائح - ربع فرخه مسلوقه حوالي 100 جرام لحم او فراخ او 100 جرام شريحة استيك حمراء وسلطة خضراء ( خس - بقدونس - كرفس - طماطم ) في حالة الاحساس بالجوع بين وجبتين يمكن تناول كوب حلي خال من الدسم او بعض اوراق الخس الخضراء .
العشاء : كوب عصير ليمون ساخن في البداية او كوب عصير فاكهه طازجة + 3 ملاعق ارز ابيض مسلوق بدون اي اضافات + طبق من السلطة الخضراء .
اليوم الثاني :
الافطار : كوب من الاعشاب الدافئة علي الريق + شريحة من الخبز الاسمر 100 جرام + قطعة جبن قريش او قليل الدسم + موزة صغيرة - يمكن فنجان قهوة او شاي بدون سكر .
الغذاء : طبق شوربة ساخن+ طبق سلطة خضراء + حوالي ربع كيلو عنب .
العشاء 100 جرام بطاطس مسلوق + 100 جرام خبز اسمر + 100 جرام فراخ مسلوقه او لحم مشوي - كوب شاي او قهوة بدون سكر .
اليوم الثالث :
الافطار : يبدا بتناول احد مشروبات الاعشاب علي الريق - او كوب لبن دافئ خالي من الدسم .
الغذاء : يكتفي بتناول طبق سلطة خضراء طازجة او ربع كيلو جرام عنب + كوب حليب خال من الدسم .
العشاء : قطعة الخبز + 100 جرام جمبري او سمك - تفاحة متوسطه او برتقاله . يمكن كوب شاي او قهوة بدون سكر .
اليوم الرابع :
الافطار : 1 كوب اعشاب دافئ او كوب عصير فواكه طازج علي الريق + 1 بيضة مسلوقه + قطعة الخبز الاسمر 100 جرام + اوراق خس + كوب من الشاي او القهوة بدون سكر .
الغذاء : كبق سلطه خضراء + شرائح خبز محمص 100 جرام + 100 جرام صدر فرخة مسلوق - ثمرة خوخ متوسطه - المشروب المفضل بدون سكر .
العشاء : عصير اعشاب دافئ للتخسيس او كوب لبن دافئ خال الدسم - 100 جرام ارز مسلوق + طبق سلطه خضراء + كوب عصير 
اليوم الخامس :
الافطار : 1كوب عصير ليمون دافئ + كوب عصير اعشاب دافئ او شاي اعشاب او عصير فاكهه طازج او حليب خال الدسم - قهوه او شاي بدون سكر .
عليك بتناول الخس اذا شعرت بالجوع قبل الغذاء .
الغذاء : طبق سلطة خضراء طازجة + كوب حليب دافئ خال من الدسم .
العشاء : 100 جرام بطاطس مسلوق + كوب بسله وجزر مسلوقين + شوربة خضار + 100 جرام صدر فراخ مسلوق + سلطة فواكه بدون سكر - كوب قهوة وشاي .
اليوم السادس :
الافطار : 1كوب عصير اعشاب دافئ او كوب من عصائر الفاكهه الطازجة + 100 جرام خبز اسمر + قطعة جبن خال الدسم 100 جرام + كوب حليب خال الدسم - موب شاي او قهوة بدون سكر .
الغذاء : طبق سلطة خضراء طازجة + كوب مكرونه مسلوق + كوب حليب خال من الدسم .
العشاء : 100 جرام شرائح من البطاطس المسلوقة + قطعة لحم مشوية 100 جرام + شريحة الخبز الاسمر + ربع كيلو جرام عنب - كوب عناب او شاي بدون سكر .
اليوم السابع :
الافطار : كوب من عصير الاعشاب الدافئة + شريحة من الخبز عليها مربي الرجيم او كوب حليب دافئ خالي الدسم .
الغذاء : طبق من السلطة الخضراء + شرائح من البطاطس المسلوق 100 جرام + شريحة خيز اسمر 100 جرام + قطع استيك مشوي 100 جرام + ربع كيلو عنب او تفاحه متوسطه الحجم .
العشاء : 1 كوب عصير اعشاب دافئ + شريحة الخبز 100 جرام محمص - 100 جرام جبن خال الدسم + شرائح خيار + كوب لبن دافئ - يمكن تناول كوب قهوة او شاي بدون سكر .
ملحوظة : يكرر رجيم الكباريت او العصائر هذا لمدة 4  اسابيع علما بان هذا الرجيم يمكن نقص الوزن 5 كيلو جرامات .